Právní předpisy montáže zařízení pro osvětlení a signalizaci motorových vozidel

Cílem směrnice 76/756/EHS je sjednotit technické požadavky na montáž zařízení pro osvětlení a světelnou signalizaci, které jsou klíčové pro bezpečnost provozu.

Směrnice 76/756/EHS

Směrnice Rady 76/756/EHS z 27. července 1976 je důležitým krokem ke sbližování právních předpisů členských států Evropské unie týkajících se montáže zařízení pro osvětlení a světelnou signalizaci motorových vozidel a jejich přípojných vozidel. Tato směrnice má za cíl sjednotit technické požadavky, které musí motorová vozidla splňovat, aby byla zajištěna bezpečnost na silnicích a usnadnila se vzájemná uznávání schválení typu mezi členskými státy.

Cíl a význam směrnice

Cílem směrnice je sjednotit technické požadavky na montáž zařízení pro osvětlení a světelnou signalizaci, které jsou klíčové pro bezpečnost provozu. Tyto požadavky se v jednotlivých členských státech liší, což může vést k problémům při schvalování typu vozidel a jejich uvedení do provozu v jiných státech. Sjednocení těchto předpisů proto přináší následující výhody:

  • Zajištění bezpečnosti na silnicích: Standardizované osvětlovací a signalizační zařízení zajišťují, že vozidla budou dobře viditelná za všech podmínek.

  • Snadnější schvalování typu vozidel: Harmonizované předpisy umožňují, aby vozidla schválená v jednom členském státě mohla být snadno schválena i v jiných státech.

  • Podpora vnitřního trhu: Odstranění technických bariér přispívá k volnému pohybu zboží a služeb v rámci EU.

Klíčové body směrnice

Definice a rozsah

Směrnice definuje klíčové pojmy a stanovuje, na které typy vozidel se vztahuje. Pro účely této směrnice se "vozidlem" rozumí každé motorové vozidlo určené k provozu na pozemních komunikacích, s karoserií nebo bez karoserie, které má nejméně čtyři kola a maximální konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h, s výjimkou kolejových vozidel, zemědělských traktorů a strojů a strojů pro veřejné práce.

Technické požadavky na montáž zařízení

Směrnice podrobně popisuje technické požadavky na montáž různých typů osvětlovacích a signalizačních zařízení, jako jsou:

  • Dálkové světlomety: Slouží k osvětlení pozemní komunikace na velkou vzdálenost před vozidlem.

  • Potkávací světlomety: Osvětlují pozemní komunikaci před vozidlem, aniž by oslňovaly řidiče přijíždějící z opačné strany.

  • Přední mlhové světlomety: Zlepšují osvětlení pozemní komunikace v případě mlhy, sněžení, bouřky nebo v mračnech prachu.

  • Směrové svítilny: Upozorňují ostatní uživatele pozemní komunikace na zamýšlenou změnu směru jízdy.

  • Brzdové svítilny: Informují ostatní řidiče o brzdění vozidla.

Požadavky na vzájemné uznávání schválení typu

Členské státy nesmějí odmítnout udělit EHS schválení typu nebo vnitrostátní schválení typu pro určitý typ vozidla z důvodů týkajících se montáže zařízení pro osvětlení a světelnou signalizaci, pokud tato zařízení splňují požadavky stanovené v příloze I směrnice.

Kontroly a aktualizace

Členské státy musí být schopny sledovat změny v konstrukci vozidel a v případě potřeby provádět nové zkoušky a aktualizovat schválení typu. Směrnice rovněž stanovuje postupy pro přizpůsobení technických požadavků technickému pokroku.

Přehled zařízení pro osvětlení a světelnou signalizaci

Dálkový světlomet

Dálkový světlomet slouží k osvětlení pozemní komunikace na velkou vzdálenost před vozidlem. Musí být namontován tak, aby umožňoval přesné seřízení a orientaci. Barva světla vyzařovaného dálkovým světlometem musí být bílá nebo selektivní žlutá.

Potkávací světlomet

Potkávací světlomet osvětluje pozemní komunikaci před vozidlem, aniž by nepatřičně oslňoval nebo obtěžoval řidiče přijíždějící z opačné strany nebo jiné uživatele pozemní komunikace. Stejně jako u dálkových světlometů, musí být potkávací světlomety přesně seřízeny.

Přední mlhový světlomet

Přední mlhový světlomet je navržen pro zlepšení osvětlení pozemní komunikace v případě špatných povětrnostních podmínek, jako je mlha, sněžení nebo silný déšť. Barva světla může být bílá nebo žlutá.

Směrové svítilny

Směrové svítilny upozorňují ostatní uživatele pozemní komunikace na zamýšlenou změnu směru jízdy. Musí být oranžové barvy a jejich činnost musí být viditelná i za denního světla.

Brzdové svítilny

Brzdové svítilny slouží k upozornění ostatních řidičů, že vozidlo zpomaluje nebo zastavuje. Musí být červené barvy a jejich svítivost musí být vyšší než svítivost zadních obrysových svítilen.

Zařízení k osvětlení zadní registrační tabulky

Toto zařízení musí zajišťovat osvětlení prostoru určeného pro zadní registrační tabulku, aby byla dobře čitelná za všech světelných podmínek. Musí se rozsvítit současně se zadními obrysovými svítilnami.

Přední a zadní obrysové svítilny

Přední obrysové svítilny slouží k označení přítomnosti vozidla a jeho šířky při pohledu zepředu. Zadní obrysové svítilny plní stejnou funkci při pohledu zezadu.

Geometrická viditelnost a další požadavky

Geometrická viditelnost

Geometrická viditelnost zařízení je klíčovým aspektem, který musí být dodržen, aby bylo zajištěno, že světla budou viditelná z různých úhlů. Tato viditelnost je vymezena minimálními úhly, které určují oblast prostorového úhlu, ve kterém musí být viditelná přivrácená plocha světlometu nebo svítilny.

Elektrické zapojení

Elektrická zapojení musí být navržena tak, aby některé svítilny nemohly být zapínány a vypínány jinak než současně. Například přední a zadní obrysové svítilny, zařízení k osvětlení zadní registrační tabulky a případné doplňkové obrysové svítilny musí být zapínány a vypínány společně. Propojovací kabely najdete zde.

Barva světla

Směrnice také stanovuje specifické požadavky na barvu světla vyzařovaného jednotlivými typy svítilen a světlometů. Například dálkový světlomet musí vyzařovat bílé nebo selektivní žluté světlo, zatímco brzdová svítilna musí být červená.

Závěr

Směrnice Rady 76/756/EHS představuje klíčový dokument pro sbližování právních předpisů týkajících se montáže zařízení pro osvětlení a světelnou signalizaci motorových vozidel v rámci Evropské unie. Jejím cílem je zajistit jednotné technické požadavky, které zlepší bezpečnost na silnicích, usnadní proces schvalování typu vozidel a podpoří volný pohyb zboží a služeb v EU.