Nápadné obrysové značení vozidel podle směrnice EU č. 76/756 a nařízení EHK

Nápadné obrysové značení vozidel je klíčovým prvkem pro zvýšení bezpečnosti na silnicích, zejména při sledování vozidla z boku nebo zezadu. Tento článek se zaměřuje na požadavky a specifikace podle směrnice EU č. 76/756 a nařízení EHK 48 a 104, které stanovují jednotná ustanovení pro homologaci vozidel a jejich značení s vratným odrazem.

Nápadné značení je určeno ke zvýšení viditelnosti vozidla při jeho sledování z boku nebo zezadu odrazem světla. Materiály pro toto značení musí splňovat řadu požadavků týkajících se tvaru, rozměrů, kolorimetrických, fotometrických, fyzikálních a mechanických vlastností. Tyto materiály musí být opatřeny homologační značkou, která je viditelná a nesmazatelná a musí být umístěna na pásce v intervalech nejméně jednou v 0,5 délky.

Minimální značení

Podle předpisu č. 48 bod 6.21 nápadné značení zahrnuje:

  • Úplné značení obrysu zadní strany vozidla (obr. 1).

  • Čára a značení rohů na boční straně vozidla (obr. 2).

  • Minimální délka jednoho elementu materiálu musí být taková, aby byla viditelná nejméně jedna homologační značka.

Použití barev

Podle předpisu č. 48 bod 5.15 barvy světla:

  • Na boky vozidla musí být značení bílé nebo žluté.

  • Na zadní stranu vozidla musí být značení žluté nebo červené.

Kategorie vozidel

Nápadné reflexní značení se vztahuje na různé kategorie vozidel podle předpisu č. 48 bod 6.21, zahrnující zejména vozidla kategorií M, N a O, které jsou určeny pro přepravu osob, nákladů a přívěsy.

Platnost nařízení

Podle předpisu č. 48 bod 12 (Přechodná ustanovení):

  • Od 10. října 2007 platí pro homologace nových typů vozidel v příslušných kategoriích.

  • Od 10. října 2009 platí pro registraci vozidel při prvém uvedení do provozu v příslušných kategoriích.

  • Od 10. října 2011 platí pro všechna vozidla bez ohledu na datum homologace a datum registrace v příslušných kategoriích.

Technické požadavky na materiály

Kolorimetrické a fotometrické požadavky

Materiály použité pro nápadné značení musí splňovat specifické kolorimetrické a fotometrické požadavky, aby zajistily dostatečnou viditelnost za různých světelných podmínek. Tyto materiály musí být schopné odrážet světlo efektivně, což je klíčové pro bezpečnost vozidel v noci nebo za snížené viditelnosti.

Fyzikální a mechanické požadavky

Materiály musí být dostatečně odolné vůči fyzikálním a mechanickým vlivům, jako je počasí, teplotní změny a mechanické opotřebení. To zajišťuje, že značení zůstane efektivní po celou dobu životnosti vozidla.

Homologační značka

Homologační značka na materiálech nápadného značení musí být viditelná a nesmazatelná. Musí být umístěna na lícní straně pásky v intervalech nejméně jednou v 0,5 délky, což umožňuje snadnou identifikaci a ověření shody s předpisy.

Typické aplikace

  • Kompletní obrysové značení zadní strany vozidla: Toto značení zajišťuje, že vozidlo je dobře viditelné zezadu, což je klíčové při jízdě za snížené viditelnosti.

  • Boční značení: Čáry a značení rohů na bočních stranách vozidla pomáhají ostatním účastníkům silničního provozu vidět vozidlo z boku, což je důležité například při předjíždění.

Barevné kombinace

Při výběru barev pro nápadné značení je důležité dodržet následující kombinace:

  • Bílé nebo žluté značení na bocích vozidla.

  • Žluté nebo červené značení na zadní straně vozidla.

Implementace nařízení

Implementace těchto předpisů je klíčová pro zvýšení bezpečnosti na silnicích. Od 10. října 2007 je povinné, aby nově homologované typy vozidel splňovaly tyto požadavky. Od 10. října 2009 platí tyto požadavky také pro všechna nově registrovaná vozidla. A od 10. října 2011 musí všechna vozidla, bez ohledu na datum homologace a registrace, splňovat tyto předpisy.

Výhody nápadného značení

Nápadné značení vozidel přináší několik klíčových výhod:

  • Zvýšení viditelnosti: Zlepšuje viditelnost vozidel za všech světelných podmínek, což přispívá k prevenci nehod.

  • Bezpečnost: Pomáhá ostatním řidičům lépe vnímat velikost a polohu vozidel, zejména v noci nebo za špatného počasí.

  • Sjednocení předpisů: Harmonizace předpisů napříč EU zjednodušuje proces homologace a registrace vozidel.


Kategorie vozidla

Popis

Použití nápadného značení

M1

Osobní automobily do 8 míst k sezení + řidič

Zakázané

O1

Přípojná vozidla do celkové hmotnosti 750 kg

Povinné

N2

Vozidla s maximální hmotností přesahující 7,5 tuny

Povinné

N3

Vozidla s výjimkou podvozků s kabinou, neúplných vozidel a tahačů návěsů

Povinné

O3

Přípojná vozidla s celkovou hmotností od 3,5t do 10t

Povinné

O4

Přípojná vozidla s celkovou hmotností nad 10t

Povinné

Všechna vozidla přesahující šířku 2100 mm

Úplné obrysové značení

Povinné

Vozidla přesahující délku 6000 mm (včetně oje přívěsů a kabin tahačů)

Částečné obrysové značení

Povinné

Ostatní kategorie vozidel včetně kabiny tahače návěsů a kabiny podvozků


Nepovinné

Vozidla, kde tvar, skladba konstrukce nebo provozní požadavky nedovolí instalovat povinné obrysové značení

Liniové značení

Může být instalováno

Specifikace a umístění desek pro silniční motorová vozidla

1. Specifikace vozidel

a) Těžká motorová vozidla kategorie N3

Silniční motorová vozidla tzv. "těžká" kategorie N3 musí být vybavena deskou (deskami) obdélníkového tvaru se šikmými pruhy červené a žluté barvy. Tato deska musí být homologována. Těmito deskami mohou být opatřena i vozidla kategorie N2.

b) Dlouhá vozidla

Tzv. "dlouhá vozidla", tedy přípojná vozidla kategorie O4, přívěsy kategorií O1, O2, O3 s celkovou délkou větší než 6 m a návěsy kategorií O1, O2, O3 s celkovou délkou větší než 8 m, musí být opatřena deskou (deskami) obdélníkového tvaru, jejíž středové pole je žluté barvy a okrajové pruhy jsou červené barvy. Tato deska musí být homologována.

2. Umístění desek na vozidle

a) Orientace desek

Desky musí být umístěny na zádi vozidla a jejich plochy musí být orientovány směrem dozadu.

b) Symetrické umístění

Umístění desek na vozidle musí být symetrické vzhledem k rovinám symetrie vozidla. Desky musí být umístěny kolmo k vodorovné rovině a podélné svislé rovině symetrie vozidla. Vzhledem ke svislé příčné rovině se připouští tolerance ± 5°.

c) Orientace pruhů

Desky se střídajícími se pruhy červené a žluté barvy musí být na vozidle orientovány do tvaru písmene A, aby pruhy směřovaly od střední podélné roviny souměrnosti vozidla směrem od této roviny k vnějšímu obrysu vozidla směrem dolů pod úhlem 45°.

d) Rozměry desky

Jedna souvislá deska s činnou plochou celkové délky 1130 až 2300 mm musí být na vozidle umístěna horizontálně.

e) Geometrická viditelnost

Geometrická viditelnost těchto desek musí být ve vodorovné rovině nejméně 30° vně a dovnitř a ve svislé rovině nejméně 15° nad a pod vodorovnou rovinou.

f) Připevnění desky

Připevnění desky na zádi vozidla musí být stabilní a dostatečně pevné (např. šrouby).

Přehled specifikací a umístění desek na vozidlech

Kategorie vozidla

Popis

Povinné značení

Specifikace značení

Umístění a orientace desek

N3

Těžká motorová vozidla

Povinné

Obdélníková deska se šikmými pruhy červené a žluté barvy

Na zádi vozidla, kolmo k vodorovné rovině, pruhy orientovány do tvaru A

N2

Středně těžká motorová vozidla

Povinné (volitelné)

Obdélníková deska se šikmými pruhy červené a žluté barvy

Na zádi vozidla, kolmo k vodorovné rovině, pruhy orientovány do tvaru A

O1, O2, O3 (přívěsy)

Přívěsy s celkovou délkou větší než 6 m

Povinné

Deska s červenými okrajovými pruhy a žlutým středovým polem

Na zádi vozidla, kolmo k vodorovné rovině, pruhy orientovány do tvaru A

O1, O2, O3 (návěsy)

Návěsy s celkovou délkou větší než 8 m

Povinné

Deska s červenými okrajovými pruhy a žlutým středovým polem

Na zádi vozidla, kolmo k vodorovné rovině, pruhy orientovány do tvaru A

O4

Přípojná vozidla s celkovou hmotností nad 10t

Povinné

Deska s červenými okrajovými pruhy a žlutým středovým polem

Na zádi vozidla, kolmo k vodorovné rovině, pruhy orientovány do tvaru A

Doplňující požadavky:

  • Geometrická viditelnost: Desky musí být viditelné v horizontální rovině nejméně 30° vně a dovnitř a ve svislé rovině nejméně 15° nad a pod vodorovnou rovinou.

  • Stabilní připevnění: Desky musí být připevněny stabilně a dostatečně pevně, například pomocí šroubů.

Tato specifikace zajišťuje, že vozidla budou dobře viditelná a bezpečná při sledování z různých úhlů, čímž se zvyšuje celková bezpečnost na silnicích.


Značení pro pomalá vozidla podle vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů č. 229/1996

Specifikace značení pro pomalá vozidla (PV)

Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 229/1996, která mění a doplňuje vyhlášku č. 102/1995 Sb., stanoví povinnosti týkající se zadního značení pro čtyřkolová a vícekolová motorová vozidla, jejichž nejvyšší konstrukční rychlost nepřevyšuje 30 km/h, a jejich přípojná vozidla. Tato pravidla vstoupila v platnost od 1. října 1997 pro nově uváděná vozidla a od 1. října 1999 pro vozidla již v provozu.

Montážní zásady pro zadní značení

Všeobecné zásady

Desky zadního značení se užívají pro zvýšení viditelnosti zádi vozidel s nízkou konstrukční rychlostí a jejich přípojných vozidel. Tato značení musí splňovat podmínky stanovené zvláštním předpisem 53a) a musí být homologována.

Umístění značení

  • Vozidlo musí být opatřeno buď dvěma deskami umístěnými symetricky vůči střední podélné rovině vozidla, nebo jednou deskou umístěnou v levé polovině vozidla.

  • Vrchol vnitřního trojúhelníku musí být orientován směrem nahoru, homologace značka musí být v levém rohu.

  • Každý bod činné plochy nad rovinou vozovky musí být ve výšce nejméně 250 mm a nejvíce 1500 mm.

  • Deska musí být umístěna kolmo k vodorovné rovině a ke střední svislé podélné rovině vozidla. Tolerance ve vztahu k příčné svislé rovině je ± 5°.

Geometrická viditelnost

  • Desky musí být viditelné ve vodorovné rovině nejméně 30° vně a dovnitř.

  • Ve svislé rovině musí být viditelnost nejméně 15° nad a pod vodorovnou rovinou.

Zakrytí činné plochy

  • Připouští se zakrytí činné plochy desky do maximální míry 10%, pokud je to nezbytné z konstrukčních důvodů vozidla nebo nástavby.

Připevnění desek

  • Připevnění desek musí být stabilní a pevné, aby při provozu nemohlo dojít k samovolnému uvolnění nebo změně polohy desky.

Přehled specifikací a umístění desek pro pomalá vozidla

Specifikace

Popis

Typ vozidla

Čtyřkolová a vícekolová motorová vozidla s maximální rychlostí do 30 km/h, přípojná vozidla

Datum účinnosti

Od 1. října 1997 pro nově uváděná vozidla, od 1. října 1999 pro vozidla v provozu

Požadované značení

Zvláštní deska se šikmými pruhy červené a žluté barvy, homologovaná

Umístění desek

Symetricky vůči střední podélné rovině vozidla nebo jedna deska v levé polovině

Orientační úhel pruhů

Vrchol vnitřního trojúhelníku směrem nahoru, homologace značka v levém rohu

Výška nad vozovkou

250 mm až 1500 mm

Orientace

Kolmo k vodorovné a svislé rovině, tolerance ± 5° k příčné svislé rovině

Geometrická viditelnost

Ve vodorovné rovině 30° vně a dovnitř, ve svislé rovině 15° nad a pod vodorovnou rovinou

Povolené zakrytí

Max. 10% činné plochy z konstrukčních důvodů

Připevnění

Stabilní a pevné, aby nedošlo k samovolnému uvolnění nebo změně polohy

Tato pravidla zajišťují, že pomalá vozidla jsou na silnicích dostatečně viditelná a bezpečná pro ostatní účastníky silničního provozu.

Popis držáku desek zadního značení pro pomalá vozidla (PV)

Složení držáku

Držák desek zadního značení pro pomalá vozidla se skládá ze dvou hlavních dílů:

  1. Díl pro vozidlo

    • Tento díl je připevněn přímo na vozidlo.

    • Slouží jako základna pro umístění desky zadního značení.

  2. Díl pro trojúhelník (pro desku zadního značení)

    • Tento díl obsahuje samotný trojúhelník pro zadní značení.

    • Lze jej snadno přemísťovat mezi různými vozidly, pokud jsou na nich nainstalovány díly pro vozidlo.

Výhody řešení

  • Univerzálnost: Díly pro vozidlo mohou být nainstalovány na více vozidlech, což umožňuje použití jednoho dílu držáku s trojúhelníkem podle potřeby provozu.

  • Snadná manipulace: Díly pro trojúhelník lze snadno zasunout a vysunout, což zjednodušuje přemístění trojúhelníku mezi vozidly.

Montážní postup

Díl pro vozidlo

  1. Příprava a označení

    • Označte rozteč děr na místo, kde bude držák umístěn.

    • Vyvrtejte dva otvory o průměru 5,4 mm.

  2. Připevnění

    • Pomocí dvou šroubů M5 připevněte díl na vozidlo.

    • Před dotažením šroubů vložte plochou pružinu mezi díl a vozidlo.

    • Sada obsahuje: 2 x šroub M5, 2 x podložka 5,3 mm, 2 x matice M5, 1 x plochá pružina.

  3. Materiál

    • Kovové díly jsou galvanicky pozinkovány, což zajišťuje jejich odolnost vůči korozi.

Díl pro trojúhelník

  1. Připojení trojúhelníku

    • Tento díl se napevno sešroubuje nebo snýtuje s trojúhelníkem.

    • Ve spodní části má prolis, který zapadne do otvoru v dílu na vozidle, čímž zajistí pevné zasunutí.

  2. Manipulace s trojúhelníkem

    • Přemístění trojúhelníku se provádí zasunutím a vysunutím dílu s trojúhelníkem.

    • V zasunuté poloze je díl s trojúhelníkem zajištěn plochou pružinou.

Schéma montáže

  1. Připevnění dílu pro vozidlo:

    • Označte rozteč děr na vozidle.

    • Vyvrtejte otvory o průměru 5,4 mm.

    • Připevněte díl pomocí šroubů M5, podložek a matic.

  2. Připojení dílu pro trojúhelník:

    • Pevně připevněte trojúhelník k dílu pro trojúhelník.

    • Zasuňte díl pro trojúhelník do dílu pro vozidlo, prolis zapadne do otvoru.

    • Zajištění v zasunuté poloze pomocí ploché pružiny.

Toto řešení zajišťuje efektivní a flexibilní způsob značení pomalých vozidel, což přispívá k jejich viditelnosti a bezpečnosti na silnicích.