Návod na použití konstrukci a podmínky provozu valníkové nástavby s pevnou nebo pojízdnou střechou a bočním shrnováním
1.1 Popis nástavby
Nástavba je určena pro vozidla pro provoz na pozemních komunikacích. Při její stavbě a použití musí být dodrženy platné předpisy, zejména zákon č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a vyhláška č. 341/2014 Sb. o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její obsluhu mohou vykonávat pouze osoby znalé těchto předpisů a náležitě poučené o obsluze valníkové nástavby.
Valníkové nástavby jsou určeny pro přepravu zejména kusového nákladu na ložné ploše valníku. Náklad musí být na ložné ploše rozmístěn rovnoměrně tak, aby nedošlo k přetížení některé části ložné plochy, uložen a zajištěn tak, aby při dopravě nedošlo k jeho posunutí, eventuálně k převrhnutí. K upevnění nákladu je proto nástavba vybavena kotevními třmeny umístěnými v hliníkovém rámu valníku. K těmto kotevním třmenům je náklad ukotven upínacími pásy. Umístění a počet kotevních třmenů určuje na základě platných předpisů výrobce nástavby (nástavbář).
Pozor! Váha nákladu nesmí překročit dovolené zatížení uvedené v technickém listě vozidla. Jízdou s neukotveným nákladem vzniká nebezpečí poškození nástavby.
Pro usnadnění nakládky a vykládky může být nástavba opatřena sklopnými bočnicemi, sklopným zadním čelem, zadními vraty a klapkou s hydraulickým čelem. Bočnice jsou k rohovým, eventuálně středovým sloupkům zajištěny pomocí uzávěrů. Před jízdou musí být vždy provedena kontrola, zda jsou bočnice a zadní čelo řádně uzavřeny, aby nedošlo během jízdy k samovolnému otevření.
Pozor! Jízda se sklopenými bočnicemi nebo zadním čelem je zakázána. V případě potřeby jízdy bez bočnic nebo zadního čela je toto možné po jejich otevření a vysunutí z pantů.
Při nesprávném používání nástavby nenese dodavatel dílů pro valníkové nástavby zodpovědnost za případné vzniklé škody ani za rizika vzniklá při nedodržování platných předpisů.
Při nesprávném používání nástavby zaniká jakákoliv záruka na tuto nástavbu.
1.2 Údržba valníkové nástavby
Nástavba nevyžaduje žádnou speciální údržbu. Důležité je, aby byla nástavba udržována v čistém stavu a pravidelně myta tlakovou vodou. Zvláště v zimních měsících, kdy jsou na silnicích používány chemické posypové materiály, které mohou negativně ovlivnit funkčnost pantů a uzávěrů. Případně při dlouhodobém znečištění mohou způsobit korozi pozinkovaných dílů.
Pozor! Panty bočnic a uzávěry je třeba pravidelně ošetřovat konzervačními mazadly. Uzávěry středových sloupků je třeba pravidelně ošetřovat konzervačními mazadly.
V případě, že je plato složeno z AL profilů, jsou veškeré šroubové spoje hliníkového plata – svorky PALCOM – zajištěny lepidlem proti povolování šroubů. Je zakázáno tyto spoje během provozu dotahovat, jelikož by mohlo dojít během dalšího provozu k uvolnění těchto spojů, což by vedlo k poškození nosných částí nástavby.
V případě vzniku závady na nosných dílech se prosím obraťte na autorizovaný servis nebo firmu, která valníkovou nástavbu postavila. Daná firma provede opravu nástavby odborně za použití k tomu určených náhradních dílů.
1.3 Dodávka nástavby
Nástavba je tvořena sestavou komponentů, připravených vždy pro daný rozměr a provedení podle požadavku zákazníka. V případě hliníkového plata tvoří konstrukci pomocné profily, příčníky a rámové profily, které se spojují speciálními svorkami. Rámové profily jsou spojovány v rozích a případně pod středovým sloupkem pomocí speciálních rohových a středových prvků. Na takto zhotoveném platu je vlastní konstrukce nástavby. Tato konstrukce je tvořena rohovými, popřípadě středovými sloupky, které jsou zároveň nosným prvkem střešní konstrukce. Bočnice z hliníkových profilů tl. 25 mm s uzávěry jsou k rámu připevněny pomocí pantů, které umožňují vyklápění bočnic a čela, eventuálně jejich oddělení.
Bočnice a zadní čelo jsou nejčastěji vyráběny z jednodílného profilu výšky 400 mm. Na základě přání zákazníka lze dodat i bočnice jiných výšek, např. 500, eventuálně 600 mm. Přední čelo je dodáváno v různých výškách dle požadavku zákazníka. Na bocích nástavby mezi sloupky se používají Al profily 100x25 mm pro podepření plachty. Počet profilů si volí zákazník dle potřeby.
Střecha může být v provedení:
- Shrnovací (Pojízdné příčníky)
- Pevná (Příčníky jsou přišroubovány k vodícímu profilu)
- Zvedací (pomocí zvedacích sloupků)
- Nezvedací
Střecha je tvořena pojízdnými nebo pevnými příčníky. Pojízdné příčníky jsou spojeny plastovými lamelami a střechu se může shrnout (zpravidla zezadu dopředu). Pevné příčníky jsou připevněny k vodícím profilům s roztečí cca 600 mm. Zadní ukončení střechy tvoří zadní pojízdný sklopný díl, ke kterému je připevněn ocelový trámec.
Ukončení nástavby může být provedeno:
- Vrata – Dvoukřídlá / Čtyřkřídlá Dva uzávěry / Čtyři uzávěry
- Klapkou s hydraulickým čelem – Klapka pevná / Pojízdná
- Zadním čelem
Vodící profil je zpravidla podepřen středovými sloupy, které po odjištění lze odsunout.
Upozornění: Vrata musí být při jízdě zavětrována pro zpevnění konstrukce!
1.4 Konstrukce nástavby
Pro výrobu nástavby je nutný výkres nástavby. Pokud nemáte vlastní návrh, můžete využít naše konstrukční oddělení.
Pro konstrukci potřebujeme znát tyto informace:
- Pro jaké zatížení bude nástavba určena
- Délku (Lp) a šířku (Wp) plata a boční nakládací výšku nebo vnější rozměry nástavby
- Konfigurace nástavby
- Typ rohových sloupků (Light / MIDI / BIG)
- Počet a provedení středových sloupků (Hliník / Ocel)
- Výška předního čela
- Provedení bočního ohrazení (Sklápěcí bočnice / Pyramidové profily)
- Počet řad podplachtových profilů
- Provedení zadní strany nástavby (Zadní čelo / Vrata / Klapka)
- Provedení střešní konstrukce (Zvedací / Nezvedací; Pevná / Shrnovací)
1.5 Výpočet výšky nástavby a délky sloupů
Výpočet pro délku sloupků pro:
- Zvedací MycroTrike: Shrnovací střecha: Lsl = Hspo + 48 - 18 - 103 - 5 + H rámu
- Pevná střecha: Lsl = Hspr + 30 – 12 – 103 – 5 + H rámu
- Nezvedací MycroTrike: Shrnovací střecha: Lsl = Hspo + 48 - 18 - 103 + H rámu
- Pevná střecha: Lsl = Hspr + 30 – 12 – 103 + H rámu